IRánytű Blog

5 túlélőtipp kánikulához (nem csak) inzulinrezisztenseknek

Hát kedvesek, az a nagy harci helyzet, hogy nem tudok írni. Agyamra ment a meleg, vagy nem tudom. 6, azaz hat darab vázlat van előttem megnyitva, tudom is, hogy melyikhez mit akarok írni, és nem jönnek a szavak. Aki ismer ne röhögjön, ritkán, de velem is megesik ez. :o)

Úgyhogy nagy bölcsességek helyett inkább csak pár IR-barát túlélési tippet adnék most kánikula idejére: 

1. Igyatok eleget!

Ilyen időben a napi 2-3 liter a minimum. Tudom, van hogy a víz nem igazán csúszik, de lehet IR-barát módon ízesíteni: kerülhet bele citrom, picike édesítő, menta, bazsalikom, kakukkfű, akár levendula…Vagy uborka… Esetleg alma szeletek…
Hideg gyümölcsteába dobjatok egy marék fagyasztott gyömülcsöt (előrelátóbbak jégkockának lefagyasztott gyümölcsöt): hűti is, ízesíti is, a CH tartalma annak, ami kiázik belőle még mindig elhanyagolható lesz.
Ha edzeni mentek, számítsatok rá, hogy másképp reagál a szervezet – több folyadékra lesz szükség, és akkor is kellhet menet közben CH pótlás, ha amúgy nem szokott annyira megterhelni az adott edzés…

 

 

2. Próbáljátok tartani az étrendet!

 

Frontok jönnek-mennek, ami amúgy is megráncigálja a kedélyünkön kívül a vércukrunkat is, szóval jó ha nem esik szét az étrendünk. Só- és folyadékpótlásnak sem utolsó ilyenkor egy jó leves. Ha a meleg étel gondolatától is elmegy az étvágyunk, jöhetnek a hideg levesek, akár zöldségből, akár gyümölcsből.

Ha nincs étvágy, jöhet a nagyobb CH tartalommal bíró ételek: tésztákból, rizsből, hüvelyeskből, vagy egy tartalmas teljes kiőrlésű szendvicsből nem kell nagy adag, viszont sokszor ezek is jobban csúsznak pl. egy friss saláta kíséretében. És ezekből is jöhetnek a hideg verziók: teljes kiőrlésű, vagy durum tésztából készült tészasaláta, bulgurral, kuszkusszal, quinoával készült tabbouleh jellegű saláták, vagy egy jó lencse saláta… mind elkészíthető IR-barát módon.

 

3. Jöhetnek az IR-barát házi fagyik

A legalapabb, ami némi fagyasztott gyömölcs, joghurt, és/vagy tejszín, valamint pici édesítő “házasságából” születik a turmixgépben, uzsonnára kapásból tökéletes lehet. De szerencsére egyre több helyen kapható már IR-barát fagylalt is – lásd a Nagy IR Fagyitérképet -, ez is jó választás lehet.




4. Pihenés

 

A klíma errefelé már itt-ott mediterránba hajlik (nagyon helyesen cseperedik az olajfám az ablakban, két aloe vera meg egy mandarin csemete mellett…), de a munkakultúránk nem: valamiért szeretjük azt hinni, hogy az ember az év 365 napján egyformán képes dolgozni, -20 és +40 fokban is. Erről azonban a szervezetünket nem tájékoztatták, így aztán reagálni fog a körülményekre: nehezebben koncentrálunk, hamarabb fáradunk, ha elég szerencsések vagyunk egyszerre kaphatunk hőgutát kint és fázhatunk meg egy légkondis helységben… Szóval figyeljünk oda magunkra – és másokra – úgy általában is, és nagy melegben próbáljunk visszavenni a tempóból, és pihenni is.


5. Strandszezon

 
Nyár van, buli van, fesztiválszezon is van – ahogy mindig, most is velünk tart PCOS és inzulinrezisztencia is. Ne feledjük, hogy alkoholból mértékkel is a kisebb szénhidrát tartalmút érdemes választani, tehát cuppanós koktélok vagy barna sörök helyett a száraz borokat, száraz pezsgőt részesítsük előnyben, sör helyett pedig jobban járunk mondjuk egy rozé fröccsel. Vagy ha nagyon muszáj, radlerből is lehet találni cukormentes változatot.
Végül pedig enni se felejtsünk el az italunk mellé (se) – de azért legyünk képben a népszerű nyári falatok IR-es vonatkozásaival is:

 

Forrás: PCOS Szívügy Alapítvány
Photo credit: Nick Harris1 via VisualHunt / CC BY-ND
Photo credit: 
annieseats via Visual hunt / CC BY-ND

 

 

 

Az oldal tartalmának teljes egészére vonatkozólag az 1999. évi LXXVI. tv. alapján minden jog fenntartva. Az itt található összes tartalom átvétele, utánközlése csak a szerző engedélyével és a forrás feltüntetésével lehetséges. Az anyagok másféle felhasználása, beleértve a nyomtatásban, adathordozón, vagy bármilyen más formában történő megjelenést, vagy fizetős tanfolyamokat, kizárólag csak jogdíj ellenében lehetséges.
© 2015-2017 Máth-Bálint Barbara

Címkék: , , , ,

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!